ACTA: Anatomia rewolucji na Facebooku

Społecznościowa rewolucja w sprawie przyjęcia porozumienia ACTA pokazała siłę takich mediów jak Facebook. To w tym serwisie kilkaset tysięcy ludzi postanowiło wirtualny sprzeciw przenieść na ulice miast. Według analizy aplikacji catNapoleon.com także partie i politycy muszą zwrócić większa uwagę na potęgę social mediów – donosi CheeseCat.

Platforma Obywatelska traci fanów i ugina się pod krytycznymi komentarzami. Z rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w mediach społecznościowych nie poradził sobie rząd, usuwając niewygodne wpisy. Zyskują za to organizacje pozarządowe i ruchy społeczne oraz… Janusz Palikot, którego partia jako jedyna potrafiła wykorzystać sprzeciw wobec ACTA do poszerzenia grona potencjalnych wyborców.

Rozwój fan page’y sprzeciwiających się porozumieniu ACTA obrazuje w znacznym stopniu rozwój całej rewolucji. Pierwszy wpis na stronie „Nie dla ACTA” https://www.facebook.com/NIEdla… pojawił się 9 listopada. Kolejne pojawiały się w dużych odstępach czasu i nie budziły większego zainteresowania. 19 stycznia 2011 r. w Kancelarii Premiera przedstawiciele rządu poinformowali, że uchwała w sprawie umowy została przyjęta. Pominięto dyskusję z wieloma zainteresowanymi stronami. Tego samego dnia na FP „Nie dla ACTA” pojawił się link do Uchwały Rady Ministrów Nr 216/2011 z dnia 25 listopada 2011 zezwalającej na podpisanie ACTA. Lawina na Facebooku ruszyła.

Dwa dni później pojawiły się informacje na stronach „Nie dla ACTA w Polsce” https://www.facebook.com/nieACT… i „Komentarz usunięty przez ACTA” https://www.facebook.com/koment… . W ciągu kilku dni strony zyskały ponad 350 tys. użytkowników.

Demonstracje uliczne synchronizowane były między innymi poprzez wydarzenie w serwisie społecznościowym ( http://on.fb.me/milionprzeciwac… ). Zaproszenia w sumie otrzymało ponad 1,3 mln osób. Blisko pół miliona zadeklarowało chęć udziału.

Dla stron jednoczących przeciwników ACTA charakterystyczna jest wysoka aktywność
użytkowników (duża liczba wpisów, komentarzy, „Lubię to!”). O sile internautów w mediach społecznościowych przekonali się także moderatorzy stron partyjnych. Największa fala krytyki przetoczyła się przez stronę Platformy Obywatelskiej.

Według aplikacji analitycznej catNapoleon.com w grudniu na fan page’u PO https://www.facebook.com/Platfo… pojawiło się 820 komentarzy. W styczniu było ich 5043, głównie krytycznych wobec rządu i podpisania ACTA. Platforma zaczęła nawet tracić w pewnym momencie fanów (140 między 23 a 27 stycznia, gdy spadek się zatrzymał, ale w skali całego miesiąca powiększyła nieznacznie liczbę sympatyków).

Najwięcej zyskał na sprzeciwie wobec ACTA Ruch Poparcia Palikota https://www.facebook.com/Nowocz… . W styczniu fan page tej partii powiększył się aż o ponad 10 tys. sympatyków. Dla porównania: to więcej niż ma druga co do wielkości partia w Sejmie – Prawo i Sprawiedliwość https://www.facebook.com/kppis (9 165 fanów na Facebooku). Ludzie walczący z porozumieniem międzynarodowym podpisanym przez rząd to Janusza Palikota uznali za najbardziej wiarygodnego trybuna swoich interesów.

Po gwałtownym wzroście zainteresowania sprawą ACTA i atakami na strony rządowe dyskusje tracą jednak na intensywności. Według aplikacji catNapoleon.com w styczniu w serwisach społecznościowych Facebook, Twitter i Google+ słowa ACTA, PIPA, SOPA, Anonymous pojawiły się ok. 389,5 tys. razy.

Post Created 20

Dodaj komentarz

Related Posts

Begin typing your search above and press enter to search. Press ESC to cancel.