ACTA: Anatomia rewolucji na Facebooku

Społecznościowa rewolucja w sprawie przyjęcia porozumienia ACTA pokazała siłę takich mediów jak Facebook. To w tym serwisie kilkaset tysięcy ludzi postanowiło wirtualny sprzeciw przenieść na ulice miast. Według analizy aplikacji catNapoleon.com także partie i politycy muszą zwrócić większa uwagę na potęgę social mediów – donosi CheeseCat.

Platforma Obywatelska traci fanów i ugina się pod krytycznymi komentarzami. Z rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w mediach społecznościowych nie poradził sobie rząd, usuwając niewygodne wpisy. Zyskują za to organizacje pozarządowe i ruchy społeczne oraz… Janusz Palikot, którego partia jako jedyna potrafiła wykorzystać sprzeciw wobec ACTA do poszerzenia grona potencjalnych wyborców.

Rozwój fan page’y sprzeciwiających się porozumieniu ACTA obrazuje w znacznym stopniu rozwój całej rewolucji. Pierwszy wpis na stronie „Nie dla ACTA” https://www.facebook.com/NIEdla… pojawił się 9 listopada. Kolejne pojawiały się w dużych odstępach czasu i nie budziły większego zainteresowania. 19 stycznia 2011 r. w Kancelarii Premiera przedstawiciele rządu poinformowali, że uchwała w sprawie umowy została przyjęta. Pominięto dyskusję z wieloma zainteresowanymi stronami. Tego samego dnia na FP „Nie dla ACTA” pojawił się link do Uchwały Rady Ministrów Nr 216/2011 z dnia 25 listopada 2011 zezwalającej na podpisanie ACTA. Lawina na Facebooku ruszyła.

Dwa dni później pojawiły się informacje na stronach „Nie dla ACTA w Polsce” https://www.facebook.com/nieACT… i „Komentarz usunięty przez ACTA” https://www.facebook.com/koment… . W ciągu kilku dni strony zyskały ponad 350 tys. użytkowników.

Demonstracje uliczne synchronizowane były między innymi poprzez wydarzenie w serwisie społecznościowym ( http://on.fb.me/milionprzeciwac… ). Zaproszenia w sumie otrzymało ponad 1,3 mln osób. Blisko pół miliona zadeklarowało chęć udziału.

Dla stron jednoczących przeciwników ACTA charakterystyczna jest wysoka aktywność
użytkowników (duża liczba wpisów, komentarzy, „Lubię to!”). O sile internautów w mediach społecznościowych przekonali się także moderatorzy stron partyjnych. Największa fala krytyki przetoczyła się przez stronę Platformy Obywatelskiej.

Według aplikacji analitycznej catNapoleon.com w grudniu na fan page’u PO https://www.facebook.com/Platfo… pojawiło się 820 komentarzy. W styczniu było ich 5043, głównie krytycznych wobec rządu i podpisania ACTA. Platforma zaczęła nawet tracić w pewnym momencie fanów (140 między 23 a 27 stycznia, gdy spadek się zatrzymał, ale w skali całego miesiąca powiększyła nieznacznie liczbę sympatyków).

Najwięcej zyskał na sprzeciwie wobec ACTA Ruch Poparcia Palikota https://www.facebook.com/Nowocz… . W styczniu fan page tej partii powiększył się aż o ponad 10 tys. sympatyków. Dla porównania: to więcej niż ma druga co do wielkości partia w Sejmie – Prawo i Sprawiedliwość https://www.facebook.com/kppis (9 165 fanów na Facebooku). Ludzie walczący z porozumieniem międzynarodowym podpisanym przez rząd to Janusza Palikota uznali za najbardziej wiarygodnego trybuna swoich interesów.

Po gwałtownym wzroście zainteresowania sprawą ACTA i atakami na strony rządowe dyskusje tracą jednak na intensywności. Według aplikacji catNapoleon.com w styczniu w serwisach społecznościowych Facebook, Twitter i Google+ słowa ACTA, PIPA, SOPA, Anonymous pojawiły się ok. 389,5 tys. razy.

Post Created 20

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Related Posts

Begin typing your search above and press enter to search. Press ESC to cancel.