Wbrew pozorom bardzo dużo. Takiego zdania jest Robert Cialdini, profesor psychologii Uniwersytetu Stanowego w Arizonie, który zajmuje się psychologią społeczną. W swojej książce Yes!: 50 Scientifically Proven Ways To Be Persuasive badacz opisuje ciekawy eksperyment przeprowadzony z pomocą managera hotelowego. Polegał on na przekonaniu gości hotelowych, że niewymienianie ręczników sprzyja ochronie środowiska. W tym celu goście zostali odpowiednio poinformowani, jednak zabieg nie przyniósł oczekiwanego skutku. Team badawczy Cialdiniego zaproponował więc inny rodzaj komunikatu opartego o tzw. dowód społeczny (social proof).

Goście hotelu nie zostali poinformowaniu o korzyściach dla środowiska, lecz o tym, że… większość gości hotelowych nie wymienia codziennie ręczników. Efekt był zatrważający. Ponad ¼ gości więcej przestała wymieniać ręczniki, co więcej – jeśli zawęzić badania do jednego pokoju hotelowego, to współczynnik przyswajania zachowania współlokatorów wynosił aż 33 proc.!

Jaki to ma związek z Facebookiem? Social proof może wyjaśniać mechanizm psychologiczny masowego dołączenia się userów do grup, szczególnie tych, które, mówiąc oględnie, są naprawdę beznadziejne. Po prostu – dołączamy do grup, bo nasi znajomi tak zrobili. Łańcuch powiązań nie ma końca, a liczba fanów lawinowo rośnie.

Twórcy Facebooka dobrze wiedzą jak social proof wykorzystać. Szczególnie 4 pluginy mącą w głowach userów niemiłosiernie. To za ich sprawą dołączanie do grup staje się nie tylko bajecznie proste, lecz także… widoczne dla innych.

1. Like Box

Dziwaczny box na stronie, który pokazuje jak wielu fanów posiada dana strona oraz wyświetla profile 8 osób, które już nimi są. Jeśli są w tej grupie twoi przyjaciele, ich profile zobaczysz jako pierwsze.

2. Recent Activity Plugin

Ten plugin pokazuje ostatnią aktywność znajomych na twojej stronie. Jeśli akurat nie byli zalogowani, Facebook pokaże ci najbardziej polecane przez użytkowników strony.

3. Like Button

Absolutna klasyka. Czy komukolwiek działanie tego magicznego przycisku trzeba jeszcze tłumaczyć? Przecież każdy z nas to lubi.

4. Facepile

Ten prosty plugin jest połączony z oknem do logowania na FB pokazuje listę osób, które zarejestrowały się na stronie. Proste, prawda?

Wpis z archiwalnej wersji. Przepraszamy za ewentualne zmiany.

One Reply to “Co mają hotelowe ręczniki do Facebooka?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *