Marketerzy próbują wykorzystać w swojej komunikacji w social mediach emocje towarzyszące meczom naszej reprezentacji. Zarówno mniejsze, jak i większe marki wykorzystują motywy Euro 2012 niezależnie od tego, czy są sponsorami tej imprezy i czy w ogóle w swojej strategii nawiązują do futbolu. Użytkownicy Facebooka są bombardowani takimi treściami i chętnie na nie reagują. Tylko czy zawsze przełoży się to na korzyści dla marki?

Twórcy Sotrendera, narzędzia pomiaru efektywności marketingu w social media, przeanalizowali wszystkie najlepsze wpisy facebookowych profili polskich firm i marek od początku Euro do wczorajszego popołudnia (czwartek, 14 czerwca). W czołowej setce aż 95 proc. to komunikaty nawiązujące do gry polskiej drużyny. Robiły to zarówno największe marki, jak i rozrywkowe serwisy internetowe.

Kto zatem najlepiej wykorzystał momenty uniesień? Jak dotychczas najbardziej angażujący wpis okresu Euro 2012 pochodził z fan page’a Serce i Rozum https://www.facebook.com /serceirozum , firmowanego przez maskotki Orange (dawniej Telekomunikacji Polskiej).

W dniu meczu otwarcia wołały: Chłopaki! Dziś wszyscy jesteśmy z Wami!, dodając Jeśli kibicujesz dzisiaj naszym – udostępnij!. Okazało się to bardzo skuteczne. Ten post polubiło aż 15688 użytkowników, skomentowano 736, a udostępniło – rekordowe 61347 razy. Warto dodać, że kilka godzin przed meczem z Rosją maskotki napisały: Rozum, no przecież Ci mówię, że dziś kibicujemy Sercem!!!, ilustrując kolejnym obrazkiem (odpowiednio: 15960 lajków, 324 komentarzy, 6616 share’ów). Wysokie, 5. miejsce w rankingu, zajął profil Orange Polska, który w południe 12 czerwca napisał: Kto chce, aby Polska wygrała dziś z Rosją, klika »lubię to«! Pokażmy, ilu nas jest. (…), co polubiło 14768 użytkowników, skomentowało 1282, a udostępniło dalej 103.

Resztę podium zajęły wpisy zamieszczone tuż po meczu Polska-Rosja. Na drugim miejscu rankingu znalazł się wpis na fan page’u portalu Komixxy https://www.facebook.com/Komixx… : Kliknij Lubię to, aby podziękować za piękny mecz!, ilustrując ją banerem z niecenzuralną pochwałą gry polskiej reprezentacji. Dotychczas polubiło go 20670 użytkowników, skomentowano go 281 razy, a udostępniono dalej 1429 razy.

Tuż za nim znalazło się pochodzące ze strony serwisu Bebzol https://www.facebook.com/bebzol zdjęcie uradowanych polskich piłkarzy z komentarzem: Brameczka była piękna! Dziękujemy! (17504 lubię to, 957 komentarzy, 6495 udostępnień). Czwarte miejsce zajął Kwejk ze zdjęciem psa przedkładającego kawałki kiełbasy leżące na kartce z napisem Polska nad ogórka z kartki Czechy, opatrzone tekstem Uf, kamień z serca : ) (17624 lajków, 816 komentarzy, 4013 udostępnień).

Wysokie miejsca tych wpisów nie zaskakują. Zarówno Komixxy, jak i Kwejk, serwisy zbierające obrazki wysłane przez użytkowników, regularnie prowadzą w opracowanym przez twórców Sotrendera, comiesięcznym rankingu Fanpage Trends.

Jak widać w czołówce rankingu znalazły się zarówno zabawne treści, jak i proste wezwania do wyrażania emocji. Także wiele innych fan page’y starało się dowcipnie wykorzystać okazję, na przykład fan page Popieram zakaz palenia w miejscach publicznych opatrzył zdjęcie bramkarza polskiej reprezentacji komentarzem: Czasami Tytoń nie jest taki zły i ratuje tyłek, a napój Kubuś napisał po bramce swego imiennika Błaszczykowskiego w meczu z Rosją Brawo Kuba!.

W setce najpopularniejszych wpisów na polskim Facebooku od początku Euro jedynie pięć dotyczyło innego tematu niż piłki nożnej. Największą uwagę skupił Kuba Wojewódzki https://www.facebook.com/pages/… który na swoim fan page’u komentuje sprawę rzekomego zatrzymania wokalistki Kory za posiadanie marihuany. Wpis ilustrowany zdjęciem konopi zajmuje obecnie 26. miejsce w rankingu. Polubiło go 8146 użytkowników, skomentowano 455, a udostępniło 1436 razy.

Artykuł odtworzony z archiwalnej strony. Przepraszamy za ewentualne różnice.

6 Replies to “Euro 2012 na Facebooku (RAPORT)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *