Przedświąteczną gorączkę zakupów próbują wykorzystać wszystkie duże serwisy z branży e-commerce. Klientów coraz częściej szukają na Facebooku. Z analizy aplikacji catNapoleon.com wynika, że fani najczęściej lubią informacje o nowych produktach i promocjach o godzinie 11. Wtedy także najchętniej komentują. Najbardziej ruchliwym dniem jest z kolei czwartek. Na stronach e-commerce pojawiło się także w grudniu 3 razy więcej aktywnych fanów niż w poprzednich tygodniach – donosi CheeseCat.

Facebook jest dla branży e-commerce coraz ważniejszym kanałem komunikacji z użytkownikiem. Największy polski fan page promujący markę ma serwis aukcyjny Allegro, polubiło już ponad 609 tys. fanów. Analizując aktywność w branży e-commerce wzięto pod uwagę 65 wiodących stron. Aplikacja catNapoleon.com wzięła pod lupę 24 185 postów, 88 192 komentarzy i 353 115 „lajków”.

Z tych danych wynika, że internauci najchętniej komentują i klikają „Lubię to!” o godzinie 11. To istotna informacja dla moderatorów stron o tej tematyce. Ta wzmożona aktywność może wynikać z faktu, że administratorzy fan page’y najchętniej dodają wpisy na Facebooku o godz. 10 i ruch na stronach jest inicjowany przez nich. Wskazywać może na to także stosunek postów administratorów do wpisów fanów: 19 250 do 4 935.

W przypadku branży e-commerce wyraźnie widać ponadto, że strony żyją głównie w trakcie godzin pracy lub nauki. Ruch przygasa w trakcie dojazdu do domu i ponownie wzrasta nieco wieczorem.

Także aktywność dniowa wskazuje, że branża e-commerce na Facebooku żyje w czasie tygodnia pracy (od poniedziałku do piątku). Największy ruch (wpisy, komentarze, „Lubię to!”) na stronach jest w czwartki.

Świąteczne wyprawy po zakupy mają także odbicie we wzmożonym ruchu na Facebooku. Z analizy catNapoleon.com widać, że w grudniu na stronach e-commerce pojawiło się więcej aktywnych użytkowników. Między 1 a 16 grudnia na badanych fan page’ach było ich 41 991. Tymczasem między 13 a 30 listopada było ich trzy razy mniej, bo 12 730. Zmianę (choć nie tak drastyczną) widać także gdy porównamy dłuższe odcinki czasu (19.11 – 18.12. 2011 w stosunku do 20.10 – 18.11. 2011), tu proporcja aktywnych fanów wynosi 54 115 do 37 540.

Wciąż niekwestionowanym liderem w kategorii e-commerce jest Allegro, choć najwięcej dzieje się na fan page’u stosunkowo małego deezee.pl.

– Pierwsza pozycja Allegro w zestawieniu nie dziwi – są ku temu przynajmniej dwa powody. Po pierwsze Allegro jako jedna z pierwszych dużych firm z branży e-commerce rozpoczęła aktywne działania na Facebooku (decydując się także na współpracę z wyspecjalizowaną agencją) na długo zanim rynek zdążył się wyedukować w takim stopniu jak teraz. Po drugie to największy z graczy e-commerce w Polsce, a świadomość marki jest bardzo wysoka. Allegro reklamuje się w telewizji, prowadzi działania PR-owe, jest znane nawet osobom nie kupującym w internecie. Oczywiście taka popularność ma także swoją cenę – w przypadku każdej większej awarii, czy też zmiany w serwisie nie znajdującej uznania w oczach użytkowników (redesign serwisu, nowe cenniki, itp.), można z całą pewnością liczyć na adekwatną do nastrojów Allegrowiczów reakcję na stronie serwisu na Facebooku – analizuje Marta Szczepańska, dyrektor strategiczny agencji Socializer.

– Kluczem do sukcesu Empik.com oraz zlotewyprzedaze.pl jest z kolei marka i dobry produkt bądź asortyment produktów (bardzo szeroki w przypadku Empik.com i specjalizacja wokół marek luksusowych Złotych Wyprzedaży) – dodaje specjalistka od social mediów.

– Trudno jest zbudować zasięg w przypadku firm e-commerce dystrybuujących bardzo niszowe, specjalistyczne lub nie budzące emocji użytkowników produkty, choć współczynniki zaangażowania bywają zapewne znacznie wyższe na stronach małych, wyspecjalizowanych sklepów skupiających hobbystów – konstatuje Szczepańska.

Artykuł odtworzony z archiwalnej strony. Przepraszamy za ewentualne różnice.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.