Fejsmen to bohater kampanii społecznej prowadzonej pod hasłem „Dbaj o fejs”, kierowanej do młodych użytkowników serwisów społecznościowych. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem prywatności w sieci.

Stylizowany na superbohatera Fejsmen dysponuje nadnaturalnymi umiejętnościami – jest w stanie przewidzieć konsekwencje nieostrożnych zachowań młodych internautów. Pomimo tego przy każdej próbie pomocy ponosi widowiskową klęskę. Zawsze jednak daje radę – Dbaj o fejs: kiedy publikujesz, kiedy komentujesz, kiedy wrzucasz zdjęcia …

Kampania utrzymana jest w konwencji pastiszu. W ten atrakcyjny dla młodzieży sposób autorzy akcji chcą zwrócić uwagę na to, jak trudno jest uniknąć konsekwencji nierozważnych działań w sieci, jak ważna jest znajomość zagrożeń i odpowiedzialne korzystanie z serwisów społecznościowych.

Główną częścią akcji jest profil Fejsmena na Facebooku http://www.facebook.com/fejsmen , na którym organizowane są konkursy, udostępniane aplikacje i wpisy poświęcone bezpieczeństwu online, a także pojawia się 5 animowanych filmów, publikowanych sukcesywnie w serwisie YouTube http://www.youtube.com/fejsmen . Każdy z nich dotyczy innego zagadnienia bezpieczeństwa w sieci: nierozważnego przesyłania zdjęć o charakterze seksualnym (sexting), cyberprzemocy, komentowania i publikowania ryzykownych informacji oraz ochrona dostępu do kont i profili.

Inspiracją do stworzenia kampanii Dbaj o Fejs była rosnąca liczba zgłoszeń trafiających do Helpline.org.pl – telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży świadczącego pomoc w sytuacjach zagrożenia podczas korzystania z Internetu – dotyczących nierozważnego publikowania informacji oraz zdjęć na portalach społecznościowych, jak również ustalenia badawcze, z których wynika iż dynamicznie rośnie popularność tych serwisów.

W Polsce korzysta z nich już prawie 70 proc. dzieci i młodzieży. W grupie wiekowej 15-16 lat odsetek ten jest jeszcze wyższy (EU Kids online 2010). Co więcej z Facebooka korzysta ponad połowa dzieci w wieku 9-12 lat (Megapanel PBI/Gemius, 2010 r.) mimo iż regulamin portalu zezwala na założenie konta dopiero po ukończeniu 13. roku życia.

Kampania kontynuowana będzie do końca 2012 roku. Organizatorzy planują jeszcze m.in. opracowanie kursów e-learning dla uczniów szkół gimnazjalnych, kampanię z udziałem Fejsmena w pismach młodzieżowych oraz konkurs na scenariusz kolejnych przygód superbohatera.

Akcję „Dbaj o Fejs” realizują Fundacja Dzieci Niczyje oraz Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, które tworzą Polskie Centrum Programu Safer Internet.

Wpis z archiwalnej wersji. Przepraszamy za ewentualne zmiany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *