Nie takie internetowe, jak się malują – tak można podsumować obecność polskich instytucji finansowych w mediach społecznościowych. Według aplikacji catNapoleon.com 10 największych fan page’y polskich banków ma w sumie ponad 210 tys. fanów – informuje CheeseCat.
Według danych za ostatni kwartał zeszłego roku w tych samych bankach klienci mieli ponad 14,5 mln rachunków oszczędnościowo rozliczeniowych. Jak widać odsetek osób, które mają konto w banku i lubią fan page instytucji, której zaufali, nie jest zbyt wysoki (1,44 proc.).
Nie oznacza, to, że banki powinny omijać Facebooka. Muszą tylko wiedzieć, jak rozmawiać ze swoim klientem. Dobrym przykładem jest największy w tym zestawieniu BZ WBK. Aż 20 proc. fanów czołowej dziesiątki znajduje się na fan page’u https://www.facebook.com/bzwbk tego banku (dane ROR za bankier.pl).
Jednak znacznie większe zainteresowanie budzą strony instytucji finansowych, które nie informują wprost o swojej ofercie ale wplatają ją w ciekawą dyskusję. I tu gigantami są BGŻ i Polbank.
Pierwszy od lat promuje kolarstwo i rekreacyjną jazdę na rowerze, co ma odbicie na fan page’u Kocham Rower https://www.facebook.com/kocham… . Drugi postanowił wesprzeć królową zimy Justynę Kowalczyk https://www.facebook.com/kibicu… . Oba banki postawiły na Facebooku na komunikację z potencjalnymi i istniejącymi klientami właśnie poprzez sport i docierają ze swoją ofertą do większej grupy, niż instytucje stawiające wyłącznie na swoją markę.
Według aplikacji catNapoleon.com oba mają 200 270 fanów. Czyli niewiele mniej, niż cała pierwsza dziesiątka próbująca zainteresować internautów swoimi usługami pod własnym szyldem.
Przykład BZ WBK pokazuje także jak ważnym medium w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych może być Facebook. 10 marca w „Gazecie Wyborczej” i na stronie Gazeta.pl ukazał się artykuł o detektywie wynajętym przez ubezpieczyciela banku do śledzenia studentki, którą ciężko ranił kawałek gzymsu oderwany z kamienicy banku BZ WBK w Poznaniu. Na Facebooku zawrzało. Tego dnia pojawiło się 329 postów i 467 komentarzy internautów na fan page’u BZ WBK – większość krytycznych wobec instytucji finansowej.
Według aplikacji catNapoleon.com w ciągu całego ostatniego roku (od 1 marca 2011) bank nie przeżywał takiego ostrzału krytyki. Drugim pod względem intensywności dyskusji był 20 lutego 2012 r. Tego dnia moderatorzy musieli przyjąć falę oburzenia awarią systemu. A jednak od początku roku fan page BZ WBK polubiło 9 958 osób – to największy wzrost fanów w całym zestawieniu.
Nie wszystkie instytucje finansowe walczą o klienta w największym serwisie społecznościowym świata. Bank Pekao SA nie ma swojego oficjalnego fan page’a.
Poniżej przedstawiamy aktywność na 20 największych stronach banków. Od początku 2012 roku 249 107 fanów zostawiło na nich 13 806 komentarzy i 16 124 razy klikali „Lubię to!”.
Wpis z archiwalnej wersji. Przepraszamy za ewentualne zmiany.