Nową dziedziną nie tak dawno powstałą jest marketing zapachowy. Ukazuje jak ważne dla klientów gastronomicznych jest zapach, smak, a także strona wizualna lokalu. Przyjemny zapach przyciąga klientów, dlatego w punktach gastronomicznych jest to bardzo ważny element, ponieważ nie tylko, w restauracji, liczy się smak, ale także i zapach. Określony system POS pozwala na rozreklamowanie danego miejsca informując klientów o dobrym smaku, ale i także zachęcając ich przyjemnym i bardzo dobrym zapachem. Więcej informacji o tym, czym jest aromamarketing, znajdziesz w naszym artykule.
Marketing zapachowy – aromamarketing
Aromamarketing są to różnego rodzaju kompozycje zapachowe, które zachęcają klienta, pobudzają jego emocje i dają możliwość zbudowania w odczuciu klienta, dobrej marki danej firmy. Klient zdecyduje się na wejście do danej restauracji tylko wtedy, gdy zapach w niej będzie przyjemny i przyjazny.
Zmysł zapachu odgrywa bardzo dużą rolę i decyduje w dużej mierze, czy dana restauracja, punkt gastronomiczny czy sklep będą atrakcyjnym miejscem dla klientów. Stosowanie marketingu zapachowego stało się bardzo powszechne. Każdy lokal ma tzw. swój przyjemny zapach, który będzie się nam kojarzyć tylko i wyłącznie z tym punktem. Dla tego też system POS odgrywa ogromną rolę również w aromamarketingu.
Aromamarketing odgrywa kluczową rolę dla klienta
Każdy klient zawsze zwróci uwagę na zapach. Przyjemny zapach zawsze zaintryguje klienta i sprawi, że z ciekawości zajrzy tam skąd bierze się ten zapach. To właśnie dobry i jedyny w swoim rodzaju zapach może sprawić, że dana restauracja będzie miejscem chętnie odwiedzanym przez klientów. Odpowiedni zapach da dobre samopoczucie klientom i może sprawić, że będą chcieli w danym lokalu przebywać przez długi czas. Nowatorskie podejście do marketingu zapachowego sprawia, że odkrywamy oraz zwracamy uwagę na nowe elemeny by klient był:
- zadowolony,
- wrócił do nas,
- czuł się dobrze,
- i swobodnie.
Wykorzystywanie tylko marketingu zapachowego nie sprawi, że odniesiemy sukces
Oczywiście, że nie wszystko zależy od dobrego zapachu. Aromamarketing jest narzędziem, ale nie sprawi, że w restauracji o złej i niesmacznej kuchni klienci będą siedzieć tylko ze względu na przyjemny zapach. System POS jest w takim przypadku tylko jednym z elementów sukcesu. Marketing zapachowy jest ważny, ale nie najważniejszy. Na sukces restauracji składa się wiele elementów jak sama obsługa kelnerska w restauracji trzeba dbać o każdy szczegół. Wszystkie elementy jak marketing informacyjny, marketing zapachowy to tylko narzędzia, nad którymi piecze trzymać zawsze będzie człowiek.
Marketing zapachowy – jaki jest najlepszy zapach w restauracji
W kuchni zapachy są różne, aby jednak w danej restauracji unosił się zapach przyjemny, trzeba neutralizować złe i niedobre zapachy.
Najlepiej jest gdy w danym punkcie gastronomicznym unosi się zapach charakterystyczny dla potraw. Zapach, który znacznie wzmacnia aromat serwowanych potraw. Tego rodzaju zabiegi za pomocą marketingu zapachowego intrygują i powodują, że dane miejsce staje się charakterystyczne i jedyne w swoim rodzaju.
Dobrze jest także, gdy zapachy potraw gotowanych w kuchni i serwowanych łączą się z zapachem kwiatów, które zdobią dane miejsce. W marketingu zapachowym inaczej zwanym aromamarketingiem jest to kluczowe, by wszystkie zapachy, smaki oraz wygląd w punkcie gastronomicznym koegystowały. Wszystkie zapachy powinny być naturalne, kojarzone z daną kuchnią serwowaną w restauracji. Powinny podkreślać smak i zwracać na siebie uwagę klientów, co jest kwintesencją aromamarketingu.
Aromamarketing – przyszłość która nadchodzi
Decydując się na określony zapach, doskonale dając sobie radę z neutralizacją zapachów przykrych. Możemy dany zapach rozpylać w restauracji poprzez:
- spray,
- dozownik,
- wkładkę elektryczną.
W przypadku gdy jest nam trudno określić, czy wybrany przez nas zapach przyniesie nam sukces, dobrze jest zasięgnąć rady specjalistów.
Eksperci potrafią pomóc nam dobrać odpowiedni zapach, który będzie kojarzony tylko i wyłącznie z naszą restauracją. Przyjemny zapach powinien kojarzyć się z serwowanymi daniami, ale równocześnie nie powinien być zbyt mocny i intensywny.
Wybranie dobrego zapachu może przyczynić się, że klienci będą zadowoleni i z naszej kuchni i z otoczenia, w którym przyjdzie im jeść serwowane potrawy. Marketing zapachowy jest narzędziem bardzo ekscytującym, ponieważ główną rolę spełaniają nasze zmysły. Aromamarketing ukazuje nam ścieżkę oraz detale o ktore powinniśmy dbać. Tak samo by nasza obsługa kelnerska czy komunikacja telefoniczna z klientem była na jak najwyższym poziomie.
Czytaj również kolejny nasz wpis: Czym jest Totolotek?