Polskie fanstrony, polscy użytkownicy, czyli najnowszy raport z cyklu Fanpage Trends, podsumowujący marketing na Facebooku w 31 kategoriach produktowych. Oprócz danych dotyczących liczby fanów, zaangażowania i najlepszych treści, został on także wzbogacony o 21 komentarzy ekspertów do poszczególnych branż. Jedziemy!

Choć ładna pogoda i wakacje nie sprzyjają siedzeniu przy komputerze, Facebook zdobywa coraz silniejszą pozycję wśród serwisów społecznościowych. Obecnie ma 8,8 mln zarejestrowanych użytkowników z Polski, a wg najnowszych wyników badania Megapanel PBI/Gemius w czerwcu 2012 r. na jego strony wchodzi prawie 14 mln polskich internautów (real users), czyli 70 proc. użytkowników sieci. Oznacza to, że Facebook przegonił w tej klasyfikacji YouTube i zajmuje drugie miejsce w rankingu domen, po Google. Co więcej, Facebook pozostaje główną przestrzenią działań marketingowych firm w social media.

Co ciekawego działo się w lipcu? Pomimo wakacyjnej atmosfery padł polski rekord liczby lajków do 1 posta. Na rozrywkowym profilu „Nie ogarniam” https://www.facebook.com/rozumi… prowadzonym przez Agencję Livebrand pojawił się post przedstawiający parę staruszków o 85-letnim stażu małżeństwa. Dzięki zdjęciu i zachęcie „Dajmy im milion like-ów! polubiło to już ponad 150 tys. osób. Co ciekawe, prawdziwa historia dotyczy czarnoskórej pary, a na potrzeby Polski zdjęcie zostało „wybielone”.

Warto też zwrócić uwagę na banalnie proste sposoby skłaniania do klikania w „Lubię to” i komentowania, zwane też żebrolajkami. Jest to coraz popularniejsza technika, wykorzystywana nie tylko przez rozrywkowe fan page – widać to w zestawieniu najpopularniejszych postów. Coraz częściej próbują budować na tym komunikację poważne profile, którym takie działania nie przystoją, a tym bardziej nie przynoszą prawdziwych korzyści dla marki.

W tę poetykę świetnie wpisał się niewielki fan page „Zobacz to” https://www.facebook.com/zobacz… , który zaangażował 39 razy więcej użytkowników niż ma fanów i zajął 3 miejsce w ogólnopolskim rankingu liczby zaangażowanych fanów. Taki wynik i nagłe wielkie zainteresowanie strona zawdzięcza przede wszystkim postowi odwołującemu się do znanych i lubianych bohaterów popkultury z serialu „Świat według Kiepskich”.

Próbowało także Allegro https://www.facebook.com/allegr… , które podjęło próbę pobicia rekordu Guinessa w komentarzach do posta. Zabrakło sporo – z potrzebnych 377 tysięcy komentarzy udało się zebrać niecałe 74 tys. W tej sytuacji, podobnie jak wielu polskim olimpijczykom, możemy pogratulować odwagi, ale nie wyniku 😉

Letnia senność dotknęła nieco profile firm i marek. W czołówce bez zmian. Demotywatory, Serce i Rozum, Kwejk i Play pozostają jedynymi profilami mającymi ponad milion fanów.

W rankingu największych profili firmowych nie zaobserwowaliśmy tak dużych – kilkunastoprocentowych wzrostów jak w poprzednich miesiącach. Na tym tle przyrostem liczby fanów wyróżnili się Orange Polska (7% i aż 57 tys. nowych fanów) i Plus (5%, 37 tys.), a także Radio ESKA (5%, 33,6 tys. nowych fanów).

Raport przygotowany przez Sotrender – narzędzie umożliwiające dokładną ocenę działań swoich i konkurencji na Facebooku.

Wpis z archiwalnej wersji. Przepraszamy za ewentualne zmiany.

One Reply to “Polski Facebook w lipcu. Żebrolajki na topie”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.