Agencja K2 we współpracy z Interactive Reaserch Center po raz kolejny zbadała Polaków aktywnie korzystających z Facebooka. Tym razem sprawdzono, co porabiamy na najpopularniejszym obecnie portalu społecznościowym w Polsce. Łatwiej znaleźć nas na fan page’ach poświęconych popkulturze czy sztuce?
Czy to, co lubimy w mediach społecznościowych, określa nasze zainteresowania w życiu realnym? Badanie* wykazało, że płeć piękna koncentruje się głównie wokół facebookowych społeczności poświęconych markom kosmetycznym, artykułom spożywczym oraz e-commerce. Panowie zdecydowanie wolą fan page poświęcone programom telewizyjnym, alkoholom oraz społeczności skoncentrowane wokół filmu, sportu i muzyki.
A gdzie najłatwiej znaleźć statystycznego Polaka i Polkę? Ponad 30 proc. pań objętych badaniem śledzi markę Nivea Polska http://www.facebook.com/niveapo… . Facebookowa społeczność skupiona wokół jednej z najpopularniejszych marek kosmetycznych liczy ponad 140 tys. użytkowników. Na szczycie listy najpopularniejszych stron wybieranych przez uczestniczące w badaniu panie znalazły się również: fan page tematyczny Muzyka – 29,88 proc., oraz fan page marek: Dove – 25,54 proc. i Avon Polska – 23,13 proc.
Z badania wynika, że polscy mężczyźni są dużo bardziej oszczędni w dzieleniu się swoimi zainteresowaniami na Facebooku. Najpopularniejszy wśród panów fan page – polska strona dedykowana marce Ballentines http://www.facebook.com/Ballant… została „wykryta” u jedynie 16,06 proc. użytkowników objętych badaniem IRC.
Warto wskazać na dysproporcję w ilości śledzących tę najbardziej „męską” społeczność na polskim Facebooku. Polska społeczność Ballentines liczy niespełna 45,5 tys. fanów. Zauważalne jest również mniejsze zaangażowanie fanów w dyskusję z administratorami społeczności. Na kolejnych miejscach w zestawieniu najpopularniejszych zainteresowań badanych Polaków znalazły się: Muzyka – 12,85 proc., a następnie fan page: Chivas – 9,64 proc., Allegro i Demotywatory – po 9 proc. oraz Radio Eska – 8,35 proc.
„Tylko muzyka” i „Doktor House” … czyli rozrywka na Facebooku
Wspólne badanie K2 i ICR wykazało, że polska populacja Facebooka interesuje się szeroko pojętą rozrywką. Losy bohaterów ulubionych seriali śledzimy nie tylko na ekranie, ale szukamy o nich również informacji na fan page’ach.
Wśród „rozrywkowych” zainteresować pań dominują seriale oraz programy muzyczne. Najwięcej badanych pań polubiło profil programu „Tylko Muzyka”. Prawie 30 proc. pań dodało tę społeczność do listy swoich zainteresowań. Drugi w kolejności jest oficjalny fan page filmu „Dirty Dancing” – 25,5 proc., a zaraz za nim z wynikiem 21,7 proc. uplasował się fan page kanału MTV. Jeśli chodzi o preferowane przez użytkowniczki Facebooka telewizyjne seriale to najlepszy wynik przypadł w udziale profilowi poświęconemu serialowi „Dr House”. Facebookowe perypetie kontrowersyjnego lekarza śledzi aż 19,8 proc. badanych użytkowniczek. Dobry wynik osiągnęły również: „Sex and the City” – 18 proc., polski serial „Usta Usta” – 16,7 proc. oraz „Gossip Girl” – 15,6 proc.
Dziewczyny wolą piwo?
Choć w rankingu męskich zainteresowań alkohole dominowały, to analiza poszczególnych kanałów komunikacji marek alkoholowych wykazała, że jedynie w przypadku whisky przeważają mężczyźni. Fan page poświęcone tej marce alkoholu polubiło 32,1 proc. badanych polskich użytkowników Facebooka. Natomiast statystyczna Polka dużo częściej przyznaje się do śledzenia marek piw, wódek, likierów, win i koniaków.
*Metodologia badania: Badanie zrealizowane zostało w oparciu o analizę danych profilowych reprezentatywnej próby aktywnych kobiet i mężczyzn na portalu facebook.com w grudniu 2011. Badanie objęło dane profilowe publicznie dostępne, zebrane przez autorów badania bezpośrednio ze stron profilowych.
Wpis z archiwalnej wersji. Przepraszamy za ewentualne zmiany.