Czym dokładnie jest PBX? Z pewnością dla wielu osób pojęcie to może wydawać się obce i nie będą one w stanie choćby w minimalnym stopniu określić, czym PBX jest. Prawda jest jednak taka, że Focus PBX – to nic innego jak po prostu bardzo konkretna, wewnętrzna centrala abonencka, która pozwala na usprawnienie, jak i na zabezpieczenie rozmów wewnątrz firmy czy instytucji. Chodzi tutaj nie tylko o kwestie związane z zabezpieczeniem danych, ale też przede wszystkim informacji, które takim systemem są przekazywane. Czy jednak to wszystko, co musimy wiedzieć na ten temat?
PBX, czyli zalety wirtualnej centrali
System PBX, często określany po prostu jako wirtualna centrala telefoniczna, posiada wiele zalet. Wspomnieliśmy, że chroni on dane osobowe, jak i poufne informacje, które przekazywane są wewnątrz firmy. Nie oznacza to jednak, że są to jedyne zalety, którymi odznacza się taki system. Niweluje on także potrzebę posiadania mnogości linii i połączeń telekomunikacyjnych. To z kolei w bardzo prosty sposób przekłada się na znaczące zmniejszenie kosztów utrzymania takich połączeń i systemów. Bardzo istotne jest także to, że centrala telefoniczna PBX, pomaga w znaczący sposób usprawnić komunikację telefoniczną wewnątrz danej firmy czy instytucji czy na zewnątrz.
SIP Trunk i jego rola w funkcjonowaniu centrali PBX
Kiedy mówimy o centrali abonenckiej, jaką jest PBX, nie możemy pominąć też kwestii związanych z protokołem SIP Trunk. Czym dokładnie jest takowy protokół? Za co odpowiada? W przypadku, kiedy mówimy o połączeniach VoIP, musimy jasno mieć ustalony protokół, który będzie odpowiadał za sygnalizowanie połączenia przychodzącego. Takim protokołem jest SIP Trunk. Dzięki niemu jesteśmy w stanie komunikować się bez najmniejszych przeszkód wewnątrz danej firmy czy instytucji. Spokojnie można go też określić mianem nośnika wszystkich połączeń – zarówno wychodzących, jak i przychodzących w przedsiębiorstwie, w którym wdrożono PBX.
Centrala telefoniczna PBX a SIP VoIP – co takiego?
Kolejnym, bardzo ważnym pojęciem, które należy wyjaśnić, kiedy mówimy o centrali telefonicznej PBX, jest SIP VoIP. Ten protokół jest w pierwszej kolejności odpowiedzialny za sygnalizowanie połączenia przychodzącego, jak również za jego zakończenie. Warto nadmienić, że zarówno bez prawidłowo działającego protokołu SIP Trunk, jak również SIP VoIP, nie możemy mówić o tym, aby PBX funkcjonował prawidłowo. Każdy z wyżej wymienionych protokołów, odgrywa kluczową rolę, jeśli chodzi o jego wdrożenie.
Gdzie najczęściej stosowana jest centrala telefoniczna PBX?
Skoro wiemy już, jakie dokładne są zalety związane ze wdrożeniem centrali telefonicznej PBX, jak również wiemy, co dokładnie składa się na prawidłowe jej funkcjonowanie, pora odpowiedzieć sobie na pytanie związane z tym, w jakiego rodzaju instytucjach takie rozwiązanie jest najczęściej stosowane. Wskazać tutaj należy przede wszystkim bardzo duże firmy i przedsiębiorstwa, w których komunikacja wewnątrz firmy odgrywa kluczową rolę. Warto też nadmienić, że zmniejszenie kosztów związanych z prawidłowym funkcjonowaniem danego przedsiębiorstwa, także może być zależne od wdrożenia PBX.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat korzystania z PBX, to zapraszamy.