Współcześnie montowanie automatycznych bram staje się coraz bardziej powszechne. Nic w tym dziwnego, w końcu wysiadanie z samochodu, aby otworzyć bramę wjazdową i garażową od zawsze było uciążliwe dla kierowców – zwłaszcza przy niskich temperaturach. Nie wszyscy jednak wiedzą, że zautomatyzowane bramy wymagają regularnej konserwacji, czyszczenia, jak i innych działań zapewniających prawidłowe funkcjonowanie wszystkich mechanizmów. Zatem jak dbać o automatyczną bramę?
Podstawowa konserwacja
Tak jak każda zautomatyzowana mechanika, automatyczna brama wymaga regularnych przeglądów technicznych. Nie jest to ani trudne, ani kosztowne, jednak wymaga zarezerwowania czasu przez właściciela bramy. Czynności, jakie należy wykonywać podczas rutyny konserwacyjnej to:
- sprawdzenie działania mechanizmów i poszukiwanie usterek,
- ewentualna regulacja pojedynczych elementów bramy,
- czyszczenie wszystkich mechanizmów, nawet tych, na które pozornie liście czy brud nie wydają się mieć wpływu,
- sprawdzenie stanu zawiasów i ich smarowanie.
Wszystkie te czynności są kluczowe dla zachowania funkcjonalności i dobrego stanu każdej automatycznej bramy garażowej z drzwiami.
Automatyczna brama w starciu z lodem i śniegiem
Najgorszym okresem dla posiadaczy automatycznych bram jest zima. Lód, śnieg i niskie temperatury nie tylko utrudniają korzystanie z mechanizmu, ale też są przyczyną setek awarii, a nawet trwałych uszkodzeń automatycznych bram. Dlatego każdy właściciel zautomatyzowanej bramy powinien wiedzieć, jak dbać o nią w środku zimy.
Najczęściej popełnianym błędem jest nieodśnieżanie przestrzeni wokół bramy. W końcu, po co przerzucać śnieg, skoro automatyczna brama zrobi to za nas przy otwarciu? Jednakże wiele osób nie ma pojęcia o tym, jak niebezpieczny jest taki sposób myślenia. Warstwa śniegu nagromadzona przy wjeździe na posesję lub przed garażem potrafi ważyć setki kilogramów, zwłaszcza gdy jest silnie zmrożona. Mechanizmy bramy zwykle nie radzą sobie z takim ciężarem, co może skutkować nie tylko ich przeciążeniem, ale także całkowitym wyrwaniem bramy z zawiasów.
Odśnieżać należy też poszczególne elementy bramy automatycznej, takie jak jej fotokomórki czy skrzydła. Nie tylko ze względu na wagę śniegu, ale też w celu powstrzymania wody od zakłócenia działania, lub nawet zniszczenia elementów bramy. Lód i śnieg zdecydowanie są największym wrogiem automatyki do bram wjazdowych dwuskrzydłowych.
Skutki niskich temperatur
Równie uciążliwe są niskie temperatury, towarzyszące zimowym śniegom. Bardzo często dochodzi do tego, że automatyczna brama nie chce się otworzyć, nie tylko automatycznie, ale też i ręcznie. Przyczyn takiego zachowania może być wiele, a spora część z nich jest skutkiem niskiej temperatury powietrza. Przykładowo brama mogła przymarznąć do podłoża, bądź stalowe elementy skurczyły się pod wpływem zimna, blokując mechanizmy bramy. W takim wypadku absolutnie nie można próbować otworzyć jej siłą, ponieważ może to doprowadzić do poważnych uszkodzeń bramy i narazić właściciela na spore wydatki. Tym, co trzeba zrobić, gdy nie możemy otworzyć bramy, jest zlokalizowanie problemu i jego likwidacja. Zdecydowanie najlepszym pomysłem jest zlecenie napraw profesjonalnej firmie, Bramserwis od lat zajmuje się serwisowaniem bram garażowych Kołobrzeg.