Mamy dla Was ekspercki komentarz odnośnie do ciekawego raportu o Facebooku, który publikowaliśmy na Fejsiku https://www.fejsik.pl/Ciekawy-ra… .

Przypomnijmy, że raport dotyczy badania na temat percepcji Facebooka i korzystania z dobrodziejstw społecznościowego giganta. Rysunkowy skrót badań znajdziecie tu: https://www.fejsik.pl/Ciekawy-ra… .

Ostatnie badanie przeprowadzone przez Sondażownię Charaktery dotyczyło jednego z mediów społecznościowych – Facebooka. Stał się on częścią rzeczywistości społecznej, ale jak wskazują wyniki sondażu, taką rolę pełni przede wszystkim wśród ludzi młodych. Co więcej, ludzie młodzi, dopiero wchodzący w życie społeczne, traktują zamieszczone na Facebooku informacje jako wiarygodne – komentuje prof. dr hab. Tomasz Maruszewski, psycholog, kierownik Katedry Psychologii Poznawczej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (Wydział Zamiejscowy w Sopocie).

Analogiczne zjawisko nie występuje wśród starszych uczestników – zapewne zdają sobie sprawę z tego, że informacje te służą nie tylko pokazywaniu i objaśnianiu różnych zjawisk, lecz mogą także pełnić funkcję pragmatyczną: mogą zachęcać do podejmowania różnych działań lub do powstrzymywania się od nich. Co więcej, mają także świadomość, że możliwości weryfikowania tych informacji są nader ograniczone. Innym czynnikiem mogącym tłumaczyć różnice w stopniu zaufania do informacji pojawiających się na Facebooku może być to, że użytkownicy młodsi czują się niejako u siebie, natomiast użytkownicy starsi stanowią grupę mniejszościową.

W niniejszym badaniu ujawnia się wyraźnie tendencja spotykana w innych badaniach sondażowych: użytkownicy Facebooka starają się przedstawić siebie w relatywnie dobrym świetle.
Choć Facebook jest miejscem, w którym można spotkać wiele osób, których
w innych sytuacjach nigdy nie moglibyśmy poznać, to jednak znaczna część badanych
z różnych grup wiekowych zaprzecza temu, jakoby zależało im na pozyskaniu jak największej liczby znajomych.

Co ciekawe, takie zaprzeczenia pojawiają się relatywnie rzadziej wśród badanych ze starszych grup wiekowych. Można ten wynik interpretować dwojako: albo jest on pewnym odbiciem faktu, że ludzie starsi czują się bardziej samotni i faktycznie zależy im na nawiązaniu kontaktów z względnie dużą grupą osób, albo też może to być wynik stosowania przez młodszych badanych specyficznych strategii autoprezentacyjnych.

Strategie te polegają na przedstawianiu siebie jako osoby bardzo wybrednej w wyborze znajomych: dzięki temu można podwyższyć własną samoocenę. Możliwe jest także, że obie interpretacje są uprawnione, a dane zawarte w sondażu nie dają podstaw do rozstrzygnięcia, która z nich jest bardziej trafna.

—-

Źródło: www.charaktery.eu

Wpis z archiwalnej wersji. Przepraszamy za ewentualne zmiany.

3 Replies to “Komentarz: Użytkownicy Facebooka chcą podwyższyć swoje ego

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *