Kolory odgrywają istotną rolę w naszym życiu, większą niż moglibyśmy przypuszczać. Wpływają na nasze samopoczucie, ilość konsumowanego pożywienia, relaks czy kupno danego produktu. Mając tego świadomość warto wykorzystać moc kolorów, chociażby w marketingu sieciowym. Jak działają kolory w marketingu – o tym przeczytasz w naszym tekście i na blogu SiteCall.
Kolorystyka kuchni i sypialni
Wbrew pozorom kolory wpływają na każdy aspekt życia, począwszy od snu, przez czas wolny po jedzenie tak samo jak aromamarketing – odgrywają kluczową rolę. Powstają specjalne gałęzie, które skupiają się na wybranych aspektach, na przykład gastrofizyka, która bada dlaczego dany produkt nam smakuje i jak wpływać na ilość zjedzonego dania przez klienta. I tak na przykład czerwony talerz przyczyni się do zjedzenia mniejszej ilości pożywienia, a różowy kolor potraw sprawi, że wydadzą się nam one słodsze, niż są w rzeczywistości.
Wiedząc o tym kucharze mogą eksperymentować ze swoimi daniami, czyniąc je wizualnie znacznie smaczniejszymi. Tak samo właściciele kawiarni i restauracji – jasno oświetlone pomieszczenia z powodują, że klient wypija statystycznie więcej kawy. Znając działanie niektórych kolorów, możemy sami wpływać na swoje samopoczucie, na przykład malując ściany na dany kolor. Kolory w marketingu zaczynają odgrywać coraz ważniejszą rolę.
Chłodne kolory, takie jak zielony albo niebieski, pozwalają się nam wyciszyć, dlatego idealnie nadają się do sypialni, z kolei kolory ciepłe, czyli żółty albo czerwony, dodają energii i motywują do działania. Coraz więcej firm zaczyna się interesować jak kolory wpływają na klientów.
Kolory w marketingu
Znając moc kolorów w marketingu nie sposób nie wykorzystać ich w marketingu. Żyjemy w takich czasach, że reklama otacza nas z każdej strony, czy to banery na ulicach, czy reklamy telewizyjne bądź radiowe, albo ulotki wręczane na ulicach. Ciężko zatrzymać się na czymś świadomie, bo żyjemy w pędzie. Dlatego marketingowcy starają się wykorzystać takie narzędzia, aby dotrzeć do ludzi podświadomie – jednym z nich jest właśnie magia kolorów. Zastosowanie konkretnej barwy w logo danej firmy, może znacząco wpłynąć na wyniki przez nią osiągane.
Badania potwierdzają, że ludzie niektórym firmom ufają bardziej już na pierwszy rzut oka, niż innym nie znając oferowanych produktów ani usług, a kierując się tylko kwestią wizualną. I tak na przykład kolory w marketingu jak zielony i niebieski wzbudzają większe zaufanie wśród odbiorców niż kolory bardziej agresywne i intensywne. W związku z tym loga o chłodnych barwach są idealne dla firm albo instytucji, które powinny zapewniać bezpieczeństwo, jak na przykład zakłady ubezpieczeń albo banki.
Rola koloru w marketingu
Z kolei wyżej wspomniane kolory agresywne, intensywne, które pobudzają do działania, świetnie sprawdzą się w sklepach. Czerwień, pomarańcz i żółć podświadomie popchną ludzi w kierunku większych zakupów. Stąd też nagromadzenia takich kolorów w czasie wyprzedaży. Przykuwają wzrok i oddziałują na decyzje klientów.
Róż działa na podobnej zasadzie, jednak jego wydźwięk nie jest tak intensywny. Znajduje się pomiędzy kolorami akcji (czerwony, żółty, pomarańczowy) a kolorem władzy (fioletowym). Zachęca więc do zakupów, ale w większym stopniu kojarzy się z subtelnością i delikatnością. Dlatego też często używany jest w reklamowaniu produktów przeznaczonych stricte dla kobiet.
Zwiększona precyzja wykorzystywania koloru w marketingu sprawdza w przypadku, gdy chcemy do siebie przyciągnąć określoną grupę odbiorców.
Kolory w marketingu odgrywają niebagatelną rolę, mogą wpływać na wybory dokonywane przez potencjalnych klientów w wyborze produktów lub usług. Chociażby samo przygotowanie wizytówki: białe i czarne kolory uznawane są za neutralne, przez to bezpieczne. Jednakże w zależności od wykonywanego zawodu można użyć innych kolorów, w zależności od zakładanego celu – projektant bądź artysta może pójść w ciepłe kolory, z kolei biznesmen czy przedsiębiorca w kolory bardziej stonowane.