Agencja K2 wraz z Interactive Research Center (IRC) przygotowała raport pt. Wojna płci na Facebooku, w którym zanalizowano i porównano aktywność kobiet i mężczyzn na portalu. Wyniki dotyczące analizy kobiet i mężczyzn zostały oparte o analizę aktywności na najbardziej sfeminizowanych i zmaskulizowanych fanpage’y.

Czy polski Facebook ma twarz kobiety?

Według CheckFacebook.com Facebook zrzesza prawie 7 mln Polaków, co stanowi ok. 0,95% wszystkich użytkowników. Pomimo, że technologiczne nowinki wydają się być domeną mężczyzn, to wśród użytkowników Facebooka dominują kobiety, co jest trendem globalnym. Również w krajach naszych sąsiadów pod względem ilości profili na Facebooku dominują kobiety. Jedynym wyjątkiem są Niemcy. Z przeprowadzonego badania wynika, że statystyczna Polka, posiadająca profil na Facebooku, ma 3 razy więcej znajomych niż mężczyzna oraz wchodzi codziennie w interakcję z niemal 100 osobami.

– Gdy Alexander Graham Bell wynalazł telefon, zademonstrował go swojemu przyjacielowi ze słowami kobiety będą to lubić!. Nie mylił się. Gdy telefon się upowszechnił, okazało się, że średnia długość rozmowy telefonicznej dwóch kobiet jest wyraźnie dłuższa od średniej długości rozmowy dwóch mężczyzn. Kobiety po prostu bardziej lubią mówić niż mężczyźni, a gdy zaczynają rozmowę trudniej jest im ją skończyć. Portale społecznościowe są też formą mówienia. Nic zatem dziwnego, że kobiety mówią tu częściej, dłużej i z większą liczbą znajomych niż mężczyźni – komentuje profesor Dariusz Doliński, z wrocławskiego oddziału Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Jak w życiu, tak i na Facebooku – kobiety piszą o uczuciach a mężczyźni wolą oceniać

Z badania wynika, że mężczyźni są bardziej skryci, niż płeć piękna, jeśli chodzi o ujawnianie danych. Kobiety podają statystycznie więcej szczegółowych informacji o sobie. Panie chętniej dzielą się informacją o miejscu zamieszkania, a mężczyźni chwalą się miejscem pracy. Aż o 31,1% więcej mężczyzn, niż kobiet, upubliczniło swoje dane dotyczące zatrudnienia oraz obejmowanego stanowiska.

Z analizy rodzajów aktywności polskich użytkowników Facebooka wynika nadto, że to kobiety tworzą kontent, częściej umieszczają komentarze oraz generują posty. Natomiast mężczyźni swoje zainteresowanie wyrażają raczej poprzez linkowanie postów.

Według prof. Dolińskiego komunikacja kobiet i mężczyzn to dwa dość różne światy: – Większość mężczyzn przeżywa chwile grozy, gdy słyszy od swojej kobiety opowiedz mi coś. Mężczyźni raczej nie opowiadają, mężczyźni przekazują informacje. Kobiety zatapiają się natomiast w narracjach – opowiadają sobie różne rzeczy. Badanie przeprowadzone przez K2 i IRC pokazuje, że Facebook ogniskuje to, co można zaobserwować w komunikacji face to face.

Z badania IRC wynika, że statystyczny mężczyzna „lajkuje” o 10 % częściej niż przeciętna użytkowniczka Facebooka. Męska część użytkowników wyraźnie woli oceniać kontent niż go generować, a ich uwagę najbardziej przyciągają multimedialne posty zawierające zdjęcia i materiały video.

Wynikli badania wskazują także na różne godziny nasilenia aktywności w zależności od płci. Kobiety najbardziej aktywne są w godzinach 7.00 – 10.00. Natomiast apogeum aktywności męskiej części użytkowników Facebooka przypada pomiędzy godziną 11.00 a 13.00, czyli w środku dnia pracy.

Badanie zrealizowano w oparciu o dane dostarczone przez fanpagead.com oraz dane z publicznie dostępnego API Facebook`a. Informacje dotyczące profili najbardziej aktywnych użytkowników zebrane zostały bezpośrednio ze stron profilowych. Specjaliści z IRC analizowali interakcje zachodzące w społecznościach oraz publicznie dostępne (tzw. otwarte) profile najbardziej aktywnych użytkowników spośród analizowanych grup. grup (informacje zbierane bezpośrednio ze stron profilowych). W badaniu wzięto pod uwagę aktywności, które miały miejsce pomiędzy 1 marca a 14 września 2011 roku.

Wpis z archiwalnej wersji. Przepraszamy za ewentualne zmiany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *