Polskie strony marek na Facebooku lepiej angażują fanów niż międzynarodowi giganci. Z analizy catNapoleon.com wynika, że 10 największych światowych marek ma średnio 25,5 mln fanów. W czołowej polskiej dziesiątce średnia to 748,2 tys. Są więc 34 razy mniejsze! A jednak średnia liczba aktywnych użytkowników w Polsce to 34 661. Giganci od Coca-Coli po Pringles angażują średnio po 22 983 użytkowników miesięcznie – donosi CheeseCat.

Teoretycznie trudno porównywać fan page, które polubiło ponad 20 milionów osób na całym świecie ze stronami, których wpisy spływają na najwyżej kilkaset tysięcy, do miliona news feedów, jak dzieje się to w przypadku polskich stron.

Okazuje się, że te mniejsze, lokalne, mają mimo wszystko bardziej aktywnych użytkowników. Na dziesięciu największych stronach związanych z markami (za takie uznajemy także Demotywatory, Kwejk i Serce i Rozum powiązane z Telekomunikacją Polską) pojawiło się w badanym okresie więcej komentarzy (średnio 11 771), niż na olbrzymich fan page’ach uznanych marek (7 327).

Także porównanie wskaźników ilustrujących aktywność użytkowników wskazuje przewagę lokalnych stron. Engagement Rate dla światowego Top 10 wynosi 0,01 podczas gdy ER polskich fan page’y marek wynosi 0,06.

Aby jeszcze precyzyjniej pokazać stopień zaangażowania fanów catNapoleon.com wprowadził wskaźnik SII2, który ma odzwierciedlać aktywność internautów odwiedzających daną stronę. Dlatego nie bierze on pod uwagę w aktywności moderatorów (m. in. liczby ich postów czy komentarzy). Z analiz (na podstawie danych z ponad 7000 stron) catNapoleon.com wynikało, że najważniejsza jest liczba komentarzy użytkowników. Wystawienie komentarza oznacza, że dana osoba najprawdopodobniej nie tylko poczuła się zaangażowana w relację z marką, ale też zapoznała się z wypowiedzią moderatora lub innych użytkowników.

SII2 także wskazuje na przewagę lokalnych, w tym przypadku polskich stron. Wynik uzyskany w SII2 dla światowej dziesiątki to: 1,35. Tymczasem SII2 na najwiekszych polskich stronach marek wynosi 16,08.

Na wysoką aktywność polskich stron wpływa także ich specyfika. W polskim zestawieniu znalazły się strony typowo rozrywkowe jak Demotywatory i Kwejk, bardzo aktywna na Facebooku stacja radiowa (Radio ESKA), czy zabawny fan page bohaterów reklam TP SA. W zestawieniu międzynarodowym występują jedynie typowe strony producentów. Jednak nawet usuwając z zestawienia Demotywatory, Kwejk oraz Serce i Rozum, wciąż polski Top 10 ma wyższy wskaźnik SII2 (8,50) oraz ER (0,03). Wciąż jest na nich także więcej komentarzy (8 118). Mniejsza w stosunku do światowych marek jest średnia liczba aktywnych fanów – 20 159.

Artykuł odtworzony z archiwalnej strony. Przepraszamy za ewentualne różnice.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *