Obecnie dzieci w wieku 2-5 lat znacznie szybciej uczą się jak obsługiwać komputer, grać na nim, używać pionowej myszki komputerowej bądź poziomej, lub korzystać ze smartphone’a niż pływać, wiązać buty czy przygotowywać sobie śniadanie! Takie wnioski płyną z najnowszego badania Digital Diaries, wykonanego na zlecenie producenta oprogramowania zabezpieczającego – firmy AVG Technologies. Projekt AVG Digital Diaries to seria badań, których celem jest pokazanie, jak zmienia się interakcja dzieci z nowoczesną technologią.
Badaniem objęto 2,200 matek dzieci w wieku 2-5 lat, dysponujących swobodnym dostępem do internetu. Respondentki pochodziły z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch, Niemiec, Hiszpanii, Japonii, Australii lub Nowej Zelandii. Każda z kobiet otrzymała listę czynności związanych z obsługą nowoczesnych urządzeń (np. komputer, smartphone) oraz listę podstawowych kompetencji życiowych wykonywanych każdego dnia. Respondentki miały za zadanie zaznaczyć te z umiejętności, które zostały opanowane przez ich dzieci.
Oto główne wnioski płynące z badania:
1. Więcej dzieci potrafi grać na komputerze niż jeździć na rowerze. 58% maluchów w wieku 2-5 lat umie grać w nieskomplikowane gry komputerowe. W Wielkiej Brytanii i Francji odsetek ten sięga 70%. Aż 44% dwu- i trzylatków potrafi korzystać z gier komputerowych. Dla porównania 43% maluchów w wieku 2-3 lata umie jeździć na rowerze
2. Więcej dzieci w wieku 2-5 lat potrafi korzystać ze smartphone’owych aplikacji (19%) niż wiązać własne buty (9%). Prawie tyle samo dwu- i trzylatków (17%), co cztero- i pięciolatków (21%) potrafi grać na smartphonie
3. Więcej dzieci w badanym przedziale wiekowym potrafi korzystać z przeglądarki internetowej (25%) niż samodzielnie pływać (20%)
4. Nie ma różnicy w poziomie opanowania zdolności związanych z obsługą nowoczesnych urządzeń pomiędzy dziewczynkami a chłopcami. Taki sam odsetek chłopców (58%), co dziewczynek (59%) potrafi grać na komputerze lub zadzwonić z telefonu komórkowego (28% chłopców i 29% dziewczynek)
5. Matki w wieku powyżej 35 lat potrafią sprawniej uczyć swoje dzieci różnych przydatnych umiejętności. Dla przykładu: 40% maluchów wychowywanych przez mamy w takim wieku potrafi samodzielnie napisać swoje imię. Taką umiejętnością może się popisać tylko 35% dzieci, których mamy mają mniej niż 35 lat
6. Dzieci w wieku 2-5 lat w państwach europejskich szybciej opanowują umiejętności obsługi nowoczesnych urządzeń niż ich amerykańscy rówieśnicy. Z telefonu komórkowego we Włoszech potrafi zadzwonić 44% dzieci, a w USA tylko 25%. Jeśli chodzi o gry komputerowe, to z takiej formy rozrywki potrafi korzystać aż 70% maluchów Wielkiej Brytanii i tylko 61% w USA. Posługiwać się myszkami komputerowymi potrafi 78% dzieci we Francji i 67% w USA.
Technologia ma coraz większy wpływ na wychowanie dzieci. Obecnie maluchy dorastają w otoczeniu diametralnie innym niż to, w którym dorastali ich rodzice. Smartphone i komputer stopniowo zajmują miejsce telewizora, zarówno jeśli chodzi o narzędzie edukacji, jak i rozrywki dla dzieci – twierdzi J.R Smith, dyrektor zarządzający AVG Technologies.
Jak pokazują nasze badania, rodzice muszą wcześnie uczyć swoje dzieci, jak bezpiecznie korzystać z internetu. Wcześniej niż nauczyłyby się bez ich pomocy – dodaje.
Artykuł odtworzony z archiwalnej strony. Przepraszamy za ewentualne różnice.