Niby kelner to mało wymagający zawód, bo co to za sztuka przynieść jedzenie i położyć je na stole. Jednak ludzie nie zdają sobie sprawy, że profesja ta wymaga sporej dozy dyplomacji. Kelner to tak naprawdę mistrz negocjacji, osoba, która wysłucha i doradzi, lecz nie narzuca nikomu swojego zdania. Ponadto dba o to, by gość mógł spokojnie delektować się posiłkiem w miłej i przyjemnej atmosferze. Dlatego obsługa kelnerska w restauracji musi być na wysokim poziomie.
Obsługa kelnerska w restauracji – jakie są obowiązki kelnera?
Wykwalifikowany kelner jest odpowiedzialny za szereg zadań. On nie tylko przyjmuje i serwuje dania, ale także dba o dobry nastrój panujący w lokalu. Jego praca to nie tylko wydawanie posiłków, gdyż obsługa kelnerska zaczyna się w momencie, w którym gość przekracza szklane drzwi restauracji, a kończy się wraz z jego odejściem. Do obowiązków kelnera należy wskazanie klientowi stolika, przy którym ma usiąść. Pomoc w wyborze dań z menu, jeśli gość sobie tego życzy.
Kelner musi także pamiętać o tym, by codziennie przed otwarciem wietrzyć lokal i zmieniać kwiatki w wazonach. Byłoby rzeczą skandaliczną, gdyby klienci tego zażyczy oraz przekazywanie menagerowi lokalu ewentualnych skarg i pochwał na temat restauracji. Zmuszeni byli siedzieć w zaduchu i wdychać opary zzieleniałej wody z wazonu. Można powiedzieć, że obsługa kelnerska w restauracji to taka pierwsza linia frontu na polu gastronomicznym.
Czego oczekują goście od obsługi kelnerskiej?
Po pierwsze, żeby prezentował się schludnie i czysto. Po drugie, aby był miły i kompetentny. Po trzecie, by obsługa kelnerska w restauracji nie wyglądała, jak strajk włoski. Chodzi po prostu o to, by zamówione dania otrzymać w możliwie jak najkrótszym czasie. Dobry kelner powinien również wiedzieć, jakie potrawy znajdują się w menu. Wtedy łatwiej mu będzie polecić coś klientowi. Kelnerzy muszą mieć do perfekcji opanowaną komunikację telefoniczną jak i bezpośrednią.
Mile widziana jest też znajomość kelnerskiego savoir- vivre. Ogranicza się on do wiedzy na temat ułożenia sztućców oraz naczyń. Oczywiście, jeżeli klientem lokalu jest kobieta, a obsługuje ją mężczyzna. To miłym gestem wobec niej jest odsunięcie jej krzesła, zanim usiądzie, a potem wsunięcie go, gdy odejdzie od stołu. Kelner powinien znać przynajmniej język angielski, bo to ułatwia kontakt z zagranicznymi klientami.
O czym jeszcze musi wiedzieć obłsuga kelnerska w restauracji?
Obsługa kelnerska wiąże się nie tylko z konkretnymi czynnościami, które należy wykonać, ale i z wiedzą, jak zrobić je poprawnie. Doświadczony pracownik restauracji powinien wiedzieć, jakie przedmioty powinny stać po prawej stronie stołu, a jakie po lewej. Zgodnie z etykietą po prawej stronie powinny się znajdować nakrycia talerzy, menu restauracji, wszelkiego rodzaju szkło, półmiski z potrawami, zimne i gorące napoje oraz alkohol.
Lewa strona to z kolei miejsce na sztućce, wazę z zupą i dania z patelni, talerzyka na pieczywo, salaterki z surówkami i miseczki do umycia rąk. Kelner powinien stać po lewej stronie również wtedy, gdy doradza gościowi wybór pozycji z menu. Od tej strony powinno się zaczynać także czyszczenie obrusu, gdy ulegnie zalaniu bądź zabrudzeniu. Jak widać, profesjonalna obsługa kelnerska musi spamiętać wiele rzeczy, by nie zaniżyć prestiżu restauracji, w której pracuje.
Zapraszam do zapoznania się z szeroko pojętą nowoczesną obsługą wykorzystującą program dla hoteli. Obecne czasy to nowoczesne technologie, które wykorzystuje się w wielu dziedzinach życia.